Air travel in the old (2014) and more recent days (2022)

By ola
8 Min Read
Morsomt å oppleve hvordan vårt forhold til Russland og Ukraina var ganske praktisk for ikke så lenge siden. Litt tilfeldig kom vi over litt informasjon om dette i Dagbladet, VG, Adressa og Teknisk Ukeblad. Vi supplerte med litt informasjon fra Wikipedia og bilde fra Pixabay.

Det virker som det har vært to bemerkelsesverdige hendelser på Oslo lufthavn Gardermoen, med både Antonov An-124 og Antonov An-225 som har landet der.

Antonov An-124, et imponerende lastefly, landet på Gardermoen i 2022.  Det ble leid inn av Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) for å transportere militært utstyr fra de norske styrkene i Afghanistan tilbake til Norge. Til tross for forespørsler om ytterligere informasjon, ønsket verken Avinor eller Forsvaret å gi detaljer om lasten av sikkerhetsmessige årsaker. Flyet ble på Gardermoen bare i noen timer.

På den annen side har også Antonov An-225, verdens største fly, gjort sin første landing på norsk jord for noen år siden (2014), også på Gardermoen. Dette flyet ble leid inn av Forsvarets logistikkorganisasjon for å frakte militært utstyr hjem fra Mazar-e Sharif i Afghanistan. Med sine imponerende dimensjoner og lastekapasitet er An-225 en sjelden og bemerkelsesverdig syn på himmelen. Etter laste- og losseoperasjonen som tok et par dager forlot flyet Gardermoen og Norge.

Begge disse hendelsene illustrerer betydningen av lufttransport, spesielt i forbindelse med militære operasjoner og frakt av tung last over lange avstander.

Det er verdens største serieproduserte transportfly, og var inntil byggingen av Antonov An-225 også verdens største fly. Under utviklingen var flyet kjent som An-400 og An-40 i vesten. Flyet fløy for første gang 26. desember 1982, og over 40 fly er i dag i tjeneste i Ukraina og Russland. Også i Libya og Dubai har to sivile flyselskaper tatt An-124 i bruk. Flyet ligner fysisk på det amerikanske Lockheed C-5 Galaxy.  An-124 har blitt brukt til å frakte lokomotiv, kraftturbiner, lystbåter, flyskrog og annet større gods. An-124 kan knele, noe som gjør lasting av flyet mye lettere. Opptil 150 tonn kan fraktes på den militære utgaven, og i tillegg er det plass til 88 passasjerer bak cockpiten. Uten spesielle foranstaltninger fraktet flyet 21 vanlige personbiler, med mye av flykroppens volum uutnyttet. An-124 ble da utstyrt ned nedfellbare «gallerier» slik at biler kunne lastes i to dekk, noe som gav muligheter til å kunne frakte 53 biler samtidig. Siden flytypen egentlig var beregnet på begrenset militært bruk ble den opprinnelige An-124 bygget for 7 500 flytimer, men grunnet press fra kommersielle aktører har fly bygd etter 2000 (An-124-100) en levetid på 24 000 flytimer. Det er også planer om å øke levetiden på eldre flyskrog.Tyskland planlegger å lease An-124-fly for NATO-operasjoner inntil Airbus A400M blir tilgjengelig. Boeing har også brukt det russiske fraktselskapet Volga-Dnepr til å frakte General Electric GE90-motorene som brukes i Boeing 777 til deres anlegg i Everett, Washington. Airbus bruker det russiske transportselskapet Polet airlines til frakt av sine motorer til superjumboen Airbus A380.

Spesielle oppdrag

En An-124 ble brukt til å frakte Aksum-obelisken tilbake til hjemlandet Etiopia i april 2005. Frakten ble delt i tre deler, der hver frakt besto av en tredel av det 160 tonn tunge og 24 meter høye monumentet. Flystripen i Aksum måtte tilpasses for å kunne motta et fly av denne størrelsen.

En ukrainsk An-124 ble brukt i James Bond-filmen Die Another Day, selv om scenene inne i flyet ser ut til å være fra en Iljusjin Il-76. En An-124 ble brukt til å frakte tilbake EP-3-spionfly fra Hainan Island i Kina 4. juli 2001 etter at det amerikanske spionflyet ble tvunget til å nødlande. An-124 ble benyttet til å frakte nødhjelp fra Værnes til Kashmir i forbindelse med det store jordskjelvet der i 2005. Flyet besøkte også samme flyplass i 2007, 2010[2] og 2015. [3] An-124 har også vært innleid av Forsvaret til å sende utstyr til Afghanistan. Disse flyene har gått jevnlig fra blant annet Gardermoen.

An-124 ble i februar 2005 brukt til å frakte et Sikorsky S-92 helikopter til Sola. An-124 ble i oktober 2005 brukt til å frakte boreutstyr for JMC Technology fra Sola til Egypt. An-124 er på Sola flere ganger i året og brukes ofte til å frakte boreutstyr. An-124 ble i august 2012 brukt for å frakte tysk militært materiell til Lakselv og Alliert Treningssenter på Garnisonen i Porsanger. An-124 ble i november 2012 brukt til å frakte to helikoptre, Super Puma og AW139 fra Sola til Australia. An-124 ble i april 2013 brukt til å frakte oljeutstyr fra Flesland via Sola til Sør-Korea.[8] An-124 ble i mars 2015 brukt to ganger for å frakte oljeutstyr til Lakselv fra Sør-Korea. An-124 ble i august 2016 brukt til å frakte tre helikoptre, Super Puma EC 225 for Bristow fra Lakselv til Stavanger. An-124 ble i mars 2001 brukt til å frakte de norske Volvo Ocean Race 60 ft regattabåtene “Djuice.com 1” og “Djuice.com 2” fra båtbyggeriet Cooksons i Auckland New Zealand til Fort Lauderdale i USA. An-124 ble i juni 2014 brukt til å frakte to daviter fra Flesland til Dubai på vegne av Vestdavit AS

Antonov An-124 Ruslan, kjent som Condor i NATO-kretser, er et imponerende ukrainsk transportfly som er produsert av Antonov. Det er det største serieproduserte transportflyet i verden og var inntil byggingen av Antonov An-225 også verdens største fly. Under utviklingen var flyet kjent som An-400 og An-40 i vesten. Flyet gjennomførte sin første flytur den 26. desember 1982, og i dag er det over 40 slike fly i tjeneste i Ukraina, Russland, Libya og Dubai.

An-124 har vært benyttet til en rekke ulike oppdrag, inkludert frakt av lokomotiver, kraftturbiner, lystbåter, flyskrog og annet større gods. Det har en imponerende lastekapasitet på opptil 150 tonn på den militære versjonen, og det er også plass til opptil 88 passasjerer bak cockpiten. Flyet har en knelefunksjon som gjør lasting enklere, og det kan tilpasses for å frakte ulike typer last. Det har også blitt brukt til å frakte personbiler, med mulighet for å laste opptil 53 biler samtidig.

Selv om An-124 opprinnelig var ment for begrenset militær bruk, har det også blitt brukt i en rekke sivile operasjoner. Flyene bygget etter 2000 har en levetid på 24 000 flytimer, sammenlignet med de opprinnelige 7 500 flytimene. Flyet har også blitt benyttet i spesialoppdrag, inkludert frakt av monumenter, filmopptak, nødhjelpsoppdrag og militære transporter. Det har blitt leid av ulike aktører, inkludert Boeing og Airbus, for spesifikke fraktoppdrag.

I tillegg til militære og sivile oppdrag har An-124 også blitt brukt av private selskaper og organisasjoner for ulike formål, inkludert frakt av helikoptre, oljeutstyr, og andre større gjenstander. Flyet har vært en viktig ressurs for ulike logistikkomplekser og har spilt en betydelig rolle i internasjonale operasjoner og handelsaktiviteter.

Leave a Comment